XVI edycja konferencji "GIS W PRAKTYCE" - pt. "Nowa ustawa o infrastrukturze informacji przestrzennej i zmiany zasad ponownego wykorzystania informacji sektora publicznego"
Prof. Jerzy Gaździcki (PTIP, Rada ds. Implementacji INSPIRE) przedstawił założenia dyrektywy ustanawiającej IIP we Wspólnocie Europejskiej, a także stan implementacji jej zapisów na grunt krajowy. W „mapie drogowej" INSPIRE, czyli harmonogramie projektu, opracowanie przepisów wykonawczych rozpisano do 2012 r., a ich implementację na szczeblu całej Wspólnoty - aż do 2019 roku. Ustawa o IIP jest podstawowym instrumentem transpozycji dyrektywy w Polsce, ale obowiązują nas również (i ukazują się także w języku polskim) zatwierdzone przez Komisję Europejską przepisy wykonawcze INSPIRE.
Dobry pogląd na budowę polskiej infrastruktury dał referat prof. Elżbiety Bieleckiej (IGiK, WAT) dotyczący monitoringu i sprawozdawczości. Monitoring obejmuje metadane, zbiory danych przestrzennych oraz usługi sieciowe. GUGiK nadzoruje, czy europejskie kryteria są u nas spełnione - tworzy zestawienia wskaźników na podstawie informacji nadsyłanych z poszczególnych resortów wdrażających IIP w Polsce. Sprawozdanie do Komisji Europejskiej przekazywane jest corocznie, w terminie do 15 maja. Pierwsze, przekazane 15 maja 2010 r. za okres niespełna 7 miesięcy (9 czerwca - 31 grudnia 2009 r.) zawierało wykaz istniejących w Polsce zbiorów danych przestrzennych dla tematów dla wszystkich trzech załączników do dyrektywy INSPIRE. Ze sprawozdania wynika, że większość zbiorów pokrywa obszar całego kraju, wyjątkiem są LPIS, BDOT i mapy glebowo-rolne. Większość zasobów danych opisano metadanymi, w tym niektóre (Mapę Podziału Hydrograficznego Polski i zbiory geologiczne) - zgodnymi z profilem INSPIRE. Dla wielu zbiorów dostępna jest usługa przeglądania, dla kilku - usługi wyszukiwania i pobierania, dla nielicznych - usługa przekształcania.
Mateusz Badowski, pracownik naukowy wydziałów prawa UKSW oraz Uniwersytetu w Osnabrück, mówił o polskiej ustawie ustanawiającej IIP na tle niemieckich doświadczeń (gdzie mamy do czynienia z odrębnym prawodawstwem dla 17 krajów związkowych), o trudnościach z implementacją INSPIRE, o aspektach prawnych dostępu do informacji przestrzennej. Zastanawiał się, czy geoinformacja jest informacją publiczną, szczególnie gdy dane w ramach infrastruktury udostępniane są przez podmioty niepubliczne, i jak ma się informacja przestrzenna do informacji o środowisku - aby uzyskać dostęp do tej drugiej trzeba zwykle złożyć odpowiedni wniosek, ponadto nie musi być ona w formie elektronicznej. Poruszył także kwestię odpłatności za usługi udostępniane w internecie - obsługę systemu musi zagwarantować odpowiedni urząd. Jeżeli służące temu celowi rozwiązania technologiczne nie funkcjonują, dane należy udostępnić bez opłat.
Do problemów legislacyjnych związanych z ponownym wykorzystaniem informacji sektora publicznego odniosła się prof. Grażyna Szpor, kierownik Katedry Prawa Informatycznego UKSW. Kwestie te reguluje tzw. Dyrektywa PSI (public sector information) przyjęta przez Unię Europejską w 2003 r. Nieprzyjęcie całości jej zapisów przez Polskę (termin minął w 2005 r.) skutkowało wszczęciem przez Komisję Europejską postępowań przeciwko naszemu krajowi. We wrześniu 2009 r. opracowano założenia odrębnej regulacji (ustawy o PSI), jednak w obawie o potencjalne kolizje z innymi aktami prawnymi, w tym dyrektywą INSPIRE, prac nie kontynuowano. W czerwcu 2010 r. powstały natomiast założenia i projekt nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej, która ma zapewnić zgodność polskiego prawa z wymaganiami dyrektywy PSI.
Dyrektor Maciej Rossa wspólnie z dr. Leszkiem Litwinem (ISPiK) wygłosili wykład pt. "Metadane geoinformacyjne w Dyrektywie INSPIRE oraz systemu ich tworzenia i publikowania", w którym przybliżyli zasady tworzenia metadanych dla informacji przestrzennej oraz problemy i działania, jakie w tym zakresie będą konieczne do przeprowadzenia w Polsce. Wykład dotyczył także standardów geoinformacyjnych ISO TC 211 oraz OGC wymaganych w Rozporządzeniach wykonawczych do dyrektywy INSPIRE, a także narzędzi aplikacyjnych do tworzenia i publikowania metadanych geoinformacyjnych.
Łukasz Pietruk (UKSW) omówił w szczegółach zakres nowelizacji Prawa geodezyjnego i kartograficznego dokonany ustawą o IIP. Najwięcej uwagi poświęcił planom budowy Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach, który miałby umożliwić sprawną wymianę danych w formie dokumentów elektronicznych między EGiB a księgami wieczystymi, rejestrami TERYT, PRG, REGON oraz PESEL. Autor prelekcji przygotowuje się do napisania komentarza do Pgik. Uczestnicy konferencji mieli także okazję wysłuchać prezentacji Mazowieckiego SIP, którą przedstawił dyrektor BGWM Krzysztof Mączewski.
Autor: Paweł Sudra
Źródło: http://www.geoforum.pl
Organizator konferencji: Centrum Promocji Informatyki - http://www.cpi.com.pl
Dobry pogląd na budowę polskiej infrastruktury dał referat prof. Elżbiety Bieleckiej (IGiK, WAT) dotyczący monitoringu i sprawozdawczości. Monitoring obejmuje metadane, zbiory danych przestrzennych oraz usługi sieciowe. GUGiK nadzoruje, czy europejskie kryteria są u nas spełnione - tworzy zestawienia wskaźników na podstawie informacji nadsyłanych z poszczególnych resortów wdrażających IIP w Polsce. Sprawozdanie do Komisji Europejskiej przekazywane jest corocznie, w terminie do 15 maja. Pierwsze, przekazane 15 maja 2010 r. za okres niespełna 7 miesięcy (9 czerwca - 31 grudnia 2009 r.) zawierało wykaz istniejących w Polsce zbiorów danych przestrzennych dla tematów dla wszystkich trzech załączników do dyrektywy INSPIRE. Ze sprawozdania wynika, że większość zbiorów pokrywa obszar całego kraju, wyjątkiem są LPIS, BDOT i mapy glebowo-rolne. Większość zasobów danych opisano metadanymi, w tym niektóre (Mapę Podziału Hydrograficznego Polski i zbiory geologiczne) - zgodnymi z profilem INSPIRE. Dla wielu zbiorów dostępna jest usługa przeglądania, dla kilku - usługi wyszukiwania i pobierania, dla nielicznych - usługa przekształcania.
Mateusz Badowski, pracownik naukowy wydziałów prawa UKSW oraz Uniwersytetu w Osnabrück, mówił o polskiej ustawie ustanawiającej IIP na tle niemieckich doświadczeń (gdzie mamy do czynienia z odrębnym prawodawstwem dla 17 krajów związkowych), o trudnościach z implementacją INSPIRE, o aspektach prawnych dostępu do informacji przestrzennej. Zastanawiał się, czy geoinformacja jest informacją publiczną, szczególnie gdy dane w ramach infrastruktury udostępniane są przez podmioty niepubliczne, i jak ma się informacja przestrzenna do informacji o środowisku - aby uzyskać dostęp do tej drugiej trzeba zwykle złożyć odpowiedni wniosek, ponadto nie musi być ona w formie elektronicznej. Poruszył także kwestię odpłatności za usługi udostępniane w internecie - obsługę systemu musi zagwarantować odpowiedni urząd. Jeżeli służące temu celowi rozwiązania technologiczne nie funkcjonują, dane należy udostępnić bez opłat.
Do problemów legislacyjnych związanych z ponownym wykorzystaniem informacji sektora publicznego odniosła się prof. Grażyna Szpor, kierownik Katedry Prawa Informatycznego UKSW. Kwestie te reguluje tzw. Dyrektywa PSI (public sector information) przyjęta przez Unię Europejską w 2003 r. Nieprzyjęcie całości jej zapisów przez Polskę (termin minął w 2005 r.) skutkowało wszczęciem przez Komisję Europejską postępowań przeciwko naszemu krajowi. We wrześniu 2009 r. opracowano założenia odrębnej regulacji (ustawy o PSI), jednak w obawie o potencjalne kolizje z innymi aktami prawnymi, w tym dyrektywą INSPIRE, prac nie kontynuowano. W czerwcu 2010 r. powstały natomiast założenia i projekt nowelizacji ustawy o dostępie do informacji publicznej, która ma zapewnić zgodność polskiego prawa z wymaganiami dyrektywy PSI.
Dyrektor Maciej Rossa wspólnie z dr. Leszkiem Litwinem (ISPiK) wygłosili wykład pt. "Metadane geoinformacyjne w Dyrektywie INSPIRE oraz systemu ich tworzenia i publikowania", w którym przybliżyli zasady tworzenia metadanych dla informacji przestrzennej oraz problemy i działania, jakie w tym zakresie będą konieczne do przeprowadzenia w Polsce. Wykład dotyczył także standardów geoinformacyjnych ISO TC 211 oraz OGC wymaganych w Rozporządzeniach wykonawczych do dyrektywy INSPIRE, a także narzędzi aplikacyjnych do tworzenia i publikowania metadanych geoinformacyjnych.
Łukasz Pietruk (UKSW) omówił w szczegółach zakres nowelizacji Prawa geodezyjnego i kartograficznego dokonany ustawą o IIP. Najwięcej uwagi poświęcił planom budowy Zintegrowanego Systemu Informacji o Nieruchomościach, który miałby umożliwić sprawną wymianę danych w formie dokumentów elektronicznych między EGiB a księgami wieczystymi, rejestrami TERYT, PRG, REGON oraz PESEL. Autor prelekcji przygotowuje się do napisania komentarza do Pgik. Uczestnicy konferencji mieli także okazję wysłuchać prezentacji Mazowieckiego SIP, którą przedstawił dyrektor BGWM Krzysztof Mączewski.
Autor: Paweł Sudra
Źródło: http://www.geoforum.pl
Organizator konferencji: Centrum Promocji Informatyki - http://www.cpi.com.pl