Rozprawa administracyjna w sprawie Północno-Wschodniej Obwodnicy Aglomeracji Poznańskiej
Na wniosek Zarządu Dróg Powiatowych z siedzibą w Poznaniu przed Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Poznaniu toczy się postępowanie administracyjne w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie Północno-Wschodniej Obwodnicy Aglomeracji Poznańskiej na parametrach drogi klasy GP, na odcinku węzeł Złotkowo – Suchy Las – Owińska – Uzarzewo – droga ekspresowa S5.
Ze względu na szczególny charakter sprawy oraz zainteresowanie społeczne jakie budzi budowa obwodnicy, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom stron postępowania, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu zdecydował o przeprowadzeniu otwartej dla społeczeństwa rozprawy administracyjnej w przedmiotowej sprawie. Rozprawa przeprowadzona zostanie 20 września 2018 r. o godzinie 17.00 w Auli Krygowskiego, Collegium Geographicum, Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, ul. Bogumiła Krygowskiego 10, 61-680 Poznań. W rozprawie może wziąć udział każda osoba zainteresowana sprawą.
Przedsięwzięcie planowane jest do realizacji po północnej i wschodniej stronie Poznania, na terenach gmin: Suchy Las, miasta Poznania, Czerwonak, Swarzędz, Pobiedziska, Kostrzyn, Kleszczewo w powiecie poznańskim, w województwie wielkopolskim. Warianty przebiegu obwodnicy Poznania charakteryzują się podobnym przebiegiem – są względem siebie równoległe, a w końcowym odcinku – za doliną Cybiny w rejonie Uzarzewa – rozchodzą się i każdy z nich po innym śladzie dąży do wyznaczonych punktów końcowych, czyli węzłów Iwno, Kostrzyn i Kleszczewo na drodze ekspresowej S5. Początek projektowanej obwodnicy dla wszystkich wariantów rozpoczyna się w tym samym miejscu - na węźle Poznań Północ na drodze S11.
Preferowanym wariantem jest wariant I - czerwony (do km 25+349 wariantu I) w rejonie Uzarzewa (po przecięciu doliny Cybiny) połączony od tego miejsca łukiem z wariantem III - zielonym (od km 24+859 wariantu III). Na pierwszym odcinku inwestor wskazał do realizacji wariant I ze względu na przebieg wariantu po skraju terenu zamkniętego – poligonu Biedrusko i uniknięcie wyburzeń budynków, natomiast na drugim odcinku wskazał wariant III głównie z uwagi na znacznie mniejszą ingerencję w obszar Natura 2000 Dolina Cybiny.
Droga będzie mieć klasę techniczną GP – główna ruchu przyśpieszonego, szerokość jezdni wyniesie: 2x2 – dwie jezdni po 7 m szerokości na odcinku początek opracowania – obwodnica Owińsk (włącznie), 2+1 – droga jednojezdniowa trzypasmowa (na pozostałym odcinku), gdzie jeden kierunek ruchu będzie miał szerokość 3,5 m, a drugi 7 m, szerokość pasa drogowego: min. 40 m, maks. 80 m, a w rejonie węzłów 100 m i więcej w zależności od rodzaju węzła.