Komunikat dla organizacji zarejestrowanych w EMAS
W dniu 9 stycznia 2019 r. weszła w życie zmiana załącznika IV do rozporządzenia EMAS. Pociąga ona za sobą obowiązek zaktualizowania deklaracji środowiskowej, zgodnie z nową treścią załącznika IV do Rozporządzenia EMAS. Jednak do 9 stycznia 2020 r. można zatwierdzić dokument opracowany na podstawie "starych" zasad, ale pod warunkiem uzyskania zgody organu właściwego, czyli Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
W związku z wejściem w życie Rozporządzenia Komisji (UE) 2018/2026 z dnia 19 grudnia 2018 roku, zmieniającego załącznik IV do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i autytu we Wspólnocie (EMAS) oraz nawiązując do art. 2 niniejszego Rozporządzenia („Jeżeli zaktualizowana deklaracja środowiskowa, która nie została zwalidowana, ma być przekazana właściwemu organowi na podstawie art. 7 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1221/2009 po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, ale przed dniem 9 stycznia 2020 r., w takim przypadku w porozumieniu z właściwym organem, deklaracja może zostać przygotowana niezależnie od zmiany wprowadzonej art. 1 do niniejszego rozporządzenia”), do 9 stycznia 2020 r. można zatwierdzić dokument opracowany na podstawie "starych" zasad, ale pod warunkiem uzyskania zgody organu właściwego, czyli Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
W związku z powyższym przekazujemy wzór pisma do pobrania dla organizacji zarejestrowanych w EMAS, w celu odroczenia obowiązku przekazania deklaracji środowiskowej, zgodnie z nowo obowiązującymi wymaganiami, do dnia 9 stycznia 2020 roku.
Wzór pisma: ZAŁĄCZNIK
Odroczenie obowiązku przekazania "nowej" deklaracji środowiskowej następuje w porozumieniu z weryfikatorem środowiskowym. Zalecane jest, aby w pierwszej kolejności uzyskać zgodę organu właściwego (GDOŚ), a następnie w porozumieniu z weryfikatorem środowiskowym przeprowadzić weryfikację środowiskową w organizacji.W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt.